Bakgrundsmusikens historia

Hur började det?

Den officiella versionen är att en herre vid namn George Squier, vars yrke egentligen var general var först med bakgrundsmusik. Året var 1922 då den gode George patenterade sin uppfinning som gjorde att man kunde överföra ljud från en fonograf via elnätet. Företagsnamnet Muzak kommer från en sammankoppling av music och George favoritföretag Kodak.

Muzak såg sin marknad i restauranger och hotell i New York, dels för att konkurrensen från den kommersiella radion var tuff, men även för att fanns en rädsla att bli dödad om man åkte hiss i dessa byggnader.

Den lugna musiken från Muzak rådde bot på denna rädsla. Det var här som begreppet ”hissmusik” myntades. Under sent 30-tal upptäckte butiker och varuhus att kunderna stannade längre i butiken om man hade bakgrundsmusik.

Idag jobbar vi på MusicPartner på ett vidareutvecklat sätt av grund idén. Vi sätter samman kommersiell musik utifrån vilken känsla man vill skapa i den miljön som vi ljudsätter. Det blir allt vanligare att musiken är en del av varumärket och dess identitet.

Bakgrundsmusik - Hur påverkas vi?
Öka din försäljning med rätt bakgrundsmusik 

Klicka på länken nedan för att läsa mer om bakgrundsmusik och hur vi kan hjälpa dig att öka din försäljning!

InRadio - Rätt musik vid rätt tillfälle 
 
InRadio - Rätt musik vid rätt tillfälle

Bakgrundsmusik ska vara anpassad till situationen och kunderna. Med InRadio har du alltid rätt musik vid rätt tillfälle i dina lokaler. Dessutom alltid i jämn volym. Vår modell för att kategorisera musiken bygger på känslor. Vilken känsla vill du skapa hos dig?

 
Mer om bakgrundsmusik
Beställ en provperiod
Intresseanmälan
Referenser