Pressmeddelande 091211
Hur ofta hör du riktigt bra musik i julhandeln? Veckorna före jul blir det torftiga utbudet av musik särskilt tydligt. Så behöver det inte låta. Nu är Expert först ut med att på bred front erbjuda bra musik i julhandeln.
– Vi vill naturligtvis som alla andra på marknaden att allt vi gör ska särskilja vårt varumärke från våra konkurrenters. Nu är vi först i branschen med att använda musik för att åstadkomma det. Det är otroligt spännande att jobba fram en ljudmiljö som förstärker den känsla av trovärdighet som vi vill att våra kunder ska uppleva i våra butiker, säger Sandra Börjesson som är konceptchef på Expert.
I ett första steg testas musiksystemet InRadio i 30 av Expertkedjans drygt 200 butiker. Utvärdering kommer att ske löpande under perioden december till mars. En viktig del i uppföljningen är kundernas upplevelse, som kommer att mätas i butik och analyseras av forskare från Centrum för tjänsteforskning.
De flesta av den här typen av studier görs i klinisk laboratoriemiljö. Vi får nu en unik möjlighet att genomföra tester i riktig miljö med vanliga kunder, säger Anders Gustafsson, professor vid Centrum för tjänsteforskning.
Musiksystemet InRadio har utvecklats av MusicPartner. Musikstil och tempo är anpassad efter tiden på dygnet och licensierat för kommersiellt bruk, vilket eliminerar risken för intrång i upphovsrätten som fortfarande är ett problem i många kommersiella miljöer.
Varje titel är klassificerad utifrån känsloläge och till exempel takt, tonläge och intensitet. Känsloläge handlar om sådant som om musiken är aktiv eller passiv och positiv eller negativ.
– Den modell vi utarbetat för att klassificera låtarna är en förutsättning för att rätt musik ska kunna spelas i rätt miljö vid rätt tillfälle. Ett av grundproblemen med julmusiken är att det är samma titel som görs av många artister. Vi såklart väljer bara ut den bästa versionen av de traditionella titlarna och kryddar med det som fortfarande överraskar. Det får kunderna och även personalen att trivas och när de trivs så stannar de längre och handlar mer. Vi väljer helt enkelt musik som säljer, säger Fredric Stenwreth, vd för MusicPartner.
Fakta
• Expert har 200 butiker i Sverige och 1000 butiker i Norden. InRadio testas och utvärderas i 30 butiker, med start under julhandeln 2009.
• Centrum för tjänsteforskning, CTF, är en av de ledande forskningsmiljöerna i världen inom området service research.
• Musiken till Experts butiker sänds i realtid via strömmande teknik, utan att musiken förvanskas eller att det produceras någon kopia.
• Olovlig kopiering för kommersiella ändamål bevakas av ett antal organisationer. IFPI som bevakar skivbolagens rättigheter och STIM som är tonsättarnas organisation är de mest kända.
• InRadio har utvecklats av MusicPartner. En annan etablerad produkt från företaget är InTraining, som eliminerar intrång i upphovsrätten och utvecklar miljön i gym och friskvårdsanläggningar. För ytterligare fakta om musiksystemet InRadio, se www.musicpartner.se
För mer information, kontakta:
• Sandra Börjesson, konceptchef, Expert, telefon 013-288769
• Fredric Stenwreth, vd, MusicPartner, telefon 054-293941
• Anders Gustafsson, Professor, Centrum för Tjänsteforskning,
telefon 054-7001556, 070-5906667