Volvo väljer MusicPartner

Vi ljudsätter Volvos Global Dealer Launch Event

Fordonsindustrin återhämtar sig bra och Volvo har hittills i år ökat sin försäljning i Europa med 23 % jämfört med samma period förra året samtidigt som den kinesiska marknaden går urstarkt och har ökat med hela 51 %. Just nu satsas stort på S60 modellerna och i samband de nya lanseringarna lägger man fokus på butiksmiljön hos återförsäljarna.

På måndag startar Volvo sitt största event på flera år, Global Dealer Launch Event. 5,300 anställa från hela världen kommer under nio veckor att utbildas i företagets produkter. Allt tar plats på den legendariska Formula1 banan, Estoril Racetrack i Portugal. Samtidigt presenteras företagets nya butikskoncept.

– Ljud i vår kommunikation har varit något vi diskuterat under en längre tid och just för lanseringen av S60 modellerna har vi även använt musik i marknadsföringen för att träffa rätt i målgruppen. Vi kommer också att satsa på musik som stämningskapare på vårt globala event i Portugal och efter en noggrann utvärdering har vi valt MusicPartner som leverantör. Professionalism och engagemang har varit två avgörande faktorer, säger Pontus Berger, Retail Communications Manager, Volvo Car Corporation.

MusicPartners koncept InRadio har under våren använts hos några av de största Volvoåterförsäljarna i Sverige och utfallet har varit över förväntan från både ägare och personal.

– Att få sätta samman musiken till lanseringen av en bilmodell för Volvos anställa över hela världen är inte bara som en barndomsdröm, utan också en bekräftelse att våra arbetsmodeller kring musik och påverkan fungerar. Alla vet hur noggrant man väljer sina partners inför en lansering av nya bilmodeller och hur viktigt det är att resultatet uppfattas exakt som planerat. Vi är glada över det förtroende vi fått att som ny partner komma in i ett så viktigt uppdrag som i dagsläget omfattar alla marknader utom USA, säger Fredric Stenwreth, vd för MusicPartner.

För att sätta samman musiken har MusicPartner utvecklat modellen CSA. Den klassificerar musiken utifrån egenskaper och känsloläge. Till exempel om den är glad, melankolisk, aktiv eller passiv.

– Vi har ett omfattande musikarkiv som är klassificerat utifrån känsloläge och tillexempel takt, tonläge och intensitet. Modellen för att klassificera låtarna är en förutsättning för att rätt musik ska kunna spelas i rätt miljö vid rätt tillfälle, säger Fredric Stenwreth, vd för MusicPartner.

Fakta 

• Volvo Global Dealer Launch Event samlar återförsäljare från alla marknader, exklusive USA. På Estoril Racetrack i Estoril, Portugal kommer 5,300 personer under 9 veckor att utbildas och få känslan för de nya modellerna.

• CSA (Compilation and Spreading of Attributes) är arbetsmodellen som används för att klassificera och sätta samman musiken.

• Musiken hos Volvo spelas upp via såkallad streaming-teknik och är licensierad för kommersiell användning. Därmed undviks olaglig nedladdning eller uppspelning, vilket fortfarande förekommer i många kommersiella miljöer. Upphovsrätten bevakas av ett antal organisationer. IFPI som bevakar skivbolagens rättigheter och STIM som är tonsättarnas organisation är de mest kända.

• InRadio är ett av MusicPartners koncept. För ytterligare fakta om musiksystemet InRadio eller andra koncept, se www.musicpartner.se

Vill du bli kontaktad?
Ja tack, jag vill prova
Nyhetsarkiv